Untamalan kirkko

Untamalan kirkko

Mäentaustantie 4, 23800 LAITILA

150

Untamalan nykyisen kirkon kohdalla on seissyt jonkinlainen rakennus keskiajan alusta alkaen. Laitilan seurakunta mainitaan Untamala-nimisenä jo vuonna 1413. Paljon mielenkiintoa on herättänyt kirkkomaalla oleva yli kahden metrin korkuinen, nelisärmäinen ja ylöspäin kapeneva pystykivi, jota yleisesti kutsutaan Kalevanpojan viikatteentikuksi. Kivi on kristillinen hautakivi 1100-luvun lopulta tai 1200-luvun alusta. Kivi lienee pystytetty rautakauden loppupuolella. Pyhälle Pietarille omistettu Untamalan kirkko on peräisin vuodelta 1785. Vanha kirkko oli palanut vuonna 1782. Kirkko uusittiin perusteellisesti vuonna 1870 ja siistittiin vuonna 1912. Vuonna 1924 rakennettiin sakaristo ja nykyinen torni, tehtiin peltikatto ja rakennus maalattiin. Puinen kyläkirkko on edelleen jumalanpalvelusten ja muiden kirkollisten toimitusten paikkana. Kirkko kuuluu tiekirkkoihin, jonne matkailija voi poiketa kesäisin.

Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila
Pysäköinti Pysäköinti
wc wc